Zetland er vil gerne opfattes anderledes – og de viser det

Min svoger sendte mig et link til en artikel på Zetland. Jeg havde tidligere hørt om Zetland, men ikke undersøgt dem eller læst deres artikler.  Jeg tappede på linket han havde sendt og læste løs- og blev meget positivt overrasket over, hvordan min brugeroplevelse var. Derfor har jeg taget turen igen og serverer her lidt screenshots af turen med et par tilknyttede kommentarer. Sidst får du mine refleksioner om oplevelsen ud fra enkundeoplevelses- og service design-vinkel.

Herunder:

Zetlands version af den irriterende pop-up med cookies. Men fint og præcist skrevet – og frem for alt ikke en standard-tekst med alt for mange ord.

Zetland Cookies


Herunder:

Et lille skriv om, at jeg har fået artiklen foræret af Frederik og hvad Zetland står for. Derudover bliver Frederik italesat som medlem og ikke som abonnement.


Herunder:

Jeg er scrollet lidt længere ned. Under overskriften står der fx hvor lang tid det tager at læse artiklen samt en uddybende overskrift. Her er tænkt udefra-og-ind, ved at oplyse om den hvor længe det tager at læse artiklen.

 

 


Herunder:

Mere udefra-og-ind-tankegang: Jeg kan få læst artiklen op (af forfatteren). Jatak! Og så et lille argument for, hvorfor jeg skal læse artiklen (eller lade være). Derudover kan jeg følge forfatteren, eller se hvad vedkommende ellers har skrevet.


Herunder:

Hvis jeg gerne vil dele artiklen, får jeg ovenstående. -Og så lige en forklaring på, at dem jeg deler med rent faktisk kan læse artiklen og ikke står uforettet foran en pay-wall. Igen – intet virker tilfældigt hos Zetland.


Herunder:

Igen gør Zetland det klart, hvad de står for:

 

Zetland vil gerne være et alternativ til andre nyhedsmedier, ved at levere indsigt i stedet for breaking news. -Og ved at gøre det hele på en anderledes måde end man er vant til. -Få, men dybdegående artikler, ingen reklamer, man er medlem i stedet for abonnement osv., osv. Kort sagt, så har de en klar holdning til hvordan de vil levere indhold. De skriver bl.a.: Vi gør os umage for at leve op til din opmærksomhed.

Den oplevelse jeg havde med mit sneak-peak ind i Zetland efterlader mig en opfattelse, at intet er tilfældigt. Der er tænkt ude-fra-og-ind med medlemmet i centrum, som bl.a. kan ses i oplysningen om læsetid og muligheden for at få læst op, som kan høres under transport, rengøring eller på løbeturen. Det er NEMT – nemt at læse en artikel – og efter hvad jeg hører, er det nemt at være medlem. Du får en opdatering en gang dagligt hvis du ønsker. Når artikler er læst gemmer de sig i læste artikler, du kan læse eller lytte.

Og så bliver der sat pris på (kvalificerede) bidrag fra medlemmerne, der evt. kan sætte nyt lys på artiklerne. Jævnligt bliver medlemmerne inddraget og spurgt om indspark til artikler osv. På den måde kan Zetland også skrive sig ind i et oplevelsesøkonomisk perspektiv (som nogle steder benævnes Oplevelsesøkonomi version 2.0) der søger at engagere og involvere brugerne igennem bl.a. co-creation. Dette ses også bogstaveligt hos Zetland, idet de kalder abonemmenterne for medlemmer.

Zetland lever af at formidle – og de formidler super flot. De har et flot og klart visuelt og skrevet sprog. Dette er krydret med en let brugerinteraktion, som bunder i godt udført og kompetent UX-arbejde.

Jeg overvejer kraftigt at blive medlem:-)

Indlæg oprettet 13

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen